BoBoiBoy Wiki
Advertisement
BoBoiBoy Wiki

Laman ini untuk menerangkan hubungan Yaya dengan watak lain.

Kawan[]

BoBoiBoy[]

BoBoiBoy dan Yaya terkejut

BoBoiBoy dan Yaya.

Dia dan BoBoiBoy pertama kali bertemu dalam Musim 1, Episod 1, di mana Yaya ingin menolong BoBoiBoy dengan petunjuk ke Tok Aba dan BoBoiBoy Kokotiam, tetapi dia menolak, dengan menyatakan bahawa dia sudah mendapat arahan dari datuknya. Kemudian, setelah melalui perjalanan yang sangat panjang tanpa diketahui kedai itu berdekatan dengan rumahnya, dia menyesal tidak mendengar Yaya, dan melupakan namanya pada masa yang sama. Sepanjang siri ini, kedua-duanya telah berkembang menjadi kawan rapat antara satu sama lain, walaupun terdapat beberapa situasi yang melibatkan pergaduhan kecil. Mereka bekerja dengan baik sebagai satu pasukan dalam menghadapi serangan makhluk asing. Walaupun hubungan mereka rapat; namun, kedua-duanya tidak selalu akur. BoBoiBoy, seperti yang lain, tidak menyukai dengan biskut Yaya; dan Yaya, pada gilirannya, bersedia mendenda BoBoiBoy di sekolah jika dia melanggar mana-mana peraturan. Dia tidak senang dengan BoBoiBoy lupa namanya. Namun, mereka tetap berkawan baik.

Ying[]

Ying dan Yaya sepertinya saling kenal sebelum masa dalam siri BoBoiBoy, dan mereka bertindak sebagai kawan baik. Mereka bersedia menolong satu sama lain yang memerlukan dan sering ditunjukkan tiba di sekolah bersama. Mereka bekerjasama dengan baik dalam pertarungan dan saling menjaga keselamatan masing-masing. Namun, mereka juga berkongsi hubungan persaingan selain dari persahabatan mereka tetapi hanya ketika peperiksaan hampir tiba. Setiap kali ada peperiksaan di sekolah, mereka berdua cenderung menunjukkan yang lain adalah pelajar terbaik, dan berjuang dengan bersungguh-sungguh untuk memenangi tempat pertama. Kedua-duanya bahkan melakukan kecurangan walaupun terdapat kod moral Yaya yang ketat. Namun, mereka tetap berkawan dan tidak mempunyai masalah lain selain persaingan ini. Ying juga tidak menyukai dengan biskut Yaya dan yang pertama memberi amaran kepada BoBoiBoy pada hari-hari pertamanya di Pulau Rintis mengenai mereka.

Gopal[]

Gopal dan Yaya sepertinya saling mengenali sebelum masa dalam siri BoBoiBoy, dan mereka tetap bersikap baik, walaupun mereka bertentangan. Yaya terbukti sebagai pelajar yang bertanggungjawab, berakhlak dan berpendidikan, serta berbudi bahasa dan rajin. Sebaliknya, Gopal ditunjukkan sebagai pelajar yang santai dan pengecut yang hampir tidak menyelesaikan kerja rumahnya tepat pada waktunya dan juga peminat makanan ringan. Oleh kerana itu, Yaya sering kesal dengannya, dan mendenda lebih banyak daripada pelajar lain di sekolah, walaupun dia hanya mengejeknya. Gopal mungkin menakuti biskut lebih banyak, bahawa dia berlari dengan kepantasan yang luar biasa ketika mendengarnya dalam Musim 1, Episod 2. Namun, mereka saling bergaul dari semasa ke semasa, dan juga membuat pasukan yang hebat semasa pertempuran. Kadang-kadang ketika Gopal menghina biskut Yaya, Yaya marah kepadanya. Tetapi mereka masih kawan baik.

Fang[]

Yaya pertama kali menganggap Fang sebagai orang yang tidak sopan dan sombong, yang mengabaikan pendekatan mesra dan ramah terhadapnya dan Ying. Ketika menghadapi persaingannya dan BoBoiBoy, Yaya berdiri di sisi rakan baiknya dan juga menjadikan saingan BoBoiBoy miliknya. Namun, dalam Musim 2, Episod 6, dia bersedia untuk membantu dan rakan-rakannya ketika dia diberitahu olehnya bahawa ketiga-tiga telah dikecilkan oleh Probe. Pada akhir episod, dia dengan senang hati menerima ucapan terima kasihnya, membuktikan hubungan mereka bertambah baik dan satu-satunya yang tidak mempercayai BoBoiBoy ketika dia mendakwa Fang menangkap Ochobot dan memanggilnya jahat. Dan kemudian, Fang berkata kepada geng bahawa dia akan memaafkan mereka sekiranya mereka bersetuju bahawa dia lebih popular daripada BoBoiBoy. Pada akhir siri ini, bersama dengan Gopal dan Ying, Yaya mendapat tahu bahawa Fang, yang dikenal sebagai Prebet Pang, adalah adik kepada Kapten Kaizo dan menjadi sangat marah kepadanya kerana mereka boleh bercakap dengan cara yang tidak ganas daripada bertarung hebat dalam episod berikut.

Ochobot[]

Seperti rakan-rakannya, Yaya memperlakukan Power Sphera sebagai kawan baik. Dia cenderung risau akan keselamatannya, terutama pada separuh pertama Musim 2, di mana dia benar-benar terkejut dengan bersentuhan dengan kemunculan budak misteri Fang. Dia bersedia bekerja dengan pasukannya untuk membebaskannya setiap kali dia ditangkap oleh makhluk asing, dan membantunya setiap kali dia berada dalam masalah. Ochobot cenderung memberitahu atau memberi amaran kepada Yaya dan rakan-rakannya mengenai kuasa yang diberikan. Jadi kedua-duanya berada dalam keadaan baik.

Tok Aba[]

Yaya bersikap sopan terhadap penatua dan menghormatinya, sementara dia memperlakukannya dengan baik. Dia selalu bersedia untuk membantu ketika dia memerlukan pertolongan, dan dia mengizinkannya melakukan pelbagai perkara di kedainya, seperti melakukan pekerjaan rumahnya. Mereka berdua baik antara satu sama lain dan berkawan baik. Pada musim kedua, apabila Yaya ditembak oleh Pistol Emosi Y, dilihat bahawa Yaya mengganggu Tok Aba (Datuk), bersama dengan orang lain yang terjejas.

Cattus dan BellBot[]

Yaya pertama kali melihat kucing kecil Cattus dalam episod Gergasi Cattus, di mana dia mendapati makhluk kecil itu sangat comel. Dia terus mendapat pernyataan itu, walaupun melihatnya lebih besar dan lebih menakutkan.

Musuh[]

Adu Du[]

Yaya dan Adu Du bermula sebagai musuh, kerana Adu Du adalah antagonis utama pada Musim 1. Sebagai musuh, mereka tidak pernah saling bergaul; dan sementara makhluk asing itu membuat pelbagai rancangan bagaimana mengalahkan pasukan BoBoiBoy dan mengambil semua koko dari Bumi, Yaya selalu membantu BoBoiBoy mengalahkan Adu Du dan menghentikan rancangannya. Kebencian mereka tidak bertambah baik pada separuh pertama Musim 2. Namun, ketika ancaman yang lebih besar bernama Ejo Jo tiba, Yaya juga merasa simpati terhadap makhluk asing dan kehilangan sahabatnya yang dipercayai dan bersedia membantunya mengalahkan Ejo Jo. Tidak lama kemudian, Yaya dan murid-murid kelas 5 Jujur serta Papa Zola ditangkap oleh Ejo Jo, dan Adu Du selesai membina semula Mukalakus untuk menjatuhkan musuhnya yang telah lama bersumpah. Tidak diketahui tahap hubungan mereka ketika ini.

Probe[]

Yaya dan Probe bermula sebagai musuh. Mereka tidak pernah bergaul antara satu sama lain; dan sementara Probe terus mengganggu dan menimbulkan masalah bagi kehidupan Yaya, dia tidak pernah merasa belas kasihan kepadanya dan selalu bersedia memukulnya dengan kuasa yang diberikan, seolah-olah dia akan melakukan hal yang sama kepada Adu Du. Probe juga yang pertama mengatakan biskuitnya sedap, walaupun dia mengeluarkan pikirannya dan dia menganggapnya sebagai cara untuk meremehkannya, mengakibatkan dia menjauhinya. Setelah kedatangan Ejo Jo dan niatnya yang berjaya memusnahkan robot itu, Yaya merasa simpati atas kematiannya, sambil memeluk sahabatnya Ying dan menangis. Tidak diketahui apa yang sedang dia fikirkan sekarang.

Ejo Jo[]

Ejo Jo muncul sebagai ancaman dan cabaran yang lebih besar bagi Yaya dan rakan-rakannya. Dia bahkan menunjukkan lebih banyak kekejamannya hingga dia memerintahkan pengawal robotnya sendiri, PETAI, untuk memusnahkan Probe sepenuhnya, yang memagari serangan berturut-turut hingga saat terakhir dalam hidupnya. Geng yang marah itu berjaya mengalahkannya, tetapi malangnya gagal; dan Yaya, bersama dengan banyak pelajar sekolahnya, dibawa oleh Ejo Jo dan ditawan di kapal angkasa. Sekarang mereka kekal sebagai musuh.

Kapten Separo[]

Dalam episod Daun VS Lanun, dia bersama dengan BoBoiBoy terbang ke kapal angkasa dan bertarung Separo dan konco-konconya.

Keluarga[]

ToToiToy[]

Yaya mengambil berat dan ramah terhadap adiknya ToToiToy. Dia tahu bagaimana mengajarnya untuk tidak melakukan perkara buruk sementara masih berjaya menceriakannya dan membahagiakannya. Walaupun pada usia yang sangat muda, ToToiToy masih dapat mengenali rasa biskut kakaknya yang mengerikan, dan enggan membantunya dalam membuatnya.

Advertisement