BoBoiBoy Wiki
Advertisement
BoBoiBoy Wiki
Tingkap 98

Skrin muat Tingkap 98

Tingkap 98 merupakan sistem pengendalian komputer digunakan dalam Kapal Sampah A80. Ia dilihat dalam Musim 2, Episod 3 apabila Ejo Jo memeriksa fail rahsia.

Sejarah[]

BoBoiBoy[]

Dalam Musim 2, Episod 3, Ejo Jo memasuki Kapal Sampah A80 selepas membelinya daripada Bago Go dan menyelongkar maklumat yang tersimpan dalam sistemnya. Setelah menghapuskan semua fail video Seguni Mawar Merah, dia menemui fail sulit yang mengandungi segalanya tentang misi Adu Du yang gagal menyerang Bumi untuk koko.

Trivia[]

  • Sistem pengendalian ini diparodikan dari sistem pengendalian Microsoft Windows, Windows 98, untuk menunjukkan bahawa kapal angkasa menggunakan sistem pengendalian usang.
  • Logo Tingkap 98 menyerupai dua logo Windows 8 yang dicerminkan bersama dalam segi empat bulat.
  • Walaupun Tingkap 98 secara harfiah bermaksud "Windows 98" dalam bahasa Melayu, desktop menyerupai lebih banyak lagi ke dalam versi "klasik" Mac OS, yang ditunjukkan dari desktopnya yang hanya menunjukkan cakera keras dipasang, manakala desktop Windows 98 menunjukkan kehidupan sebenar beberapa cara pintas untuk program yang dipasang serta akses ke My Computer dan Recycle Bin (melalui Windows Explorer).
  • Dalam Global TV/MNCTV, nama sistem pengendalian diterjemahkan dalam sari kata sebagai "Windows 98".

Galeri[]

Advertisement