BoBoiBoy Wiki
Advertisement
BoBoiBoy Wiki

Konco Lanun

Konco Lanun merupakan konco-konco kepada Kapten Separo dan ahli-ahli dalam Lanun Angkasa.

Sejarah

BoBoiBoy Galaxy

Dalam BoBoiBoy Kembali!, Konco-konco Lanun telah membantu Kapten Separo dalam usaha mereka untuk merampas Power Sphera bernama MotoBot daripada Komander Koko Ci. Namun, disebabkan mereka gagal apabila Koko Ci meminta bantuan BoBoiBoy, Kapten Separo terpaksa mengambil alih dan melaksanakan sendiri misi itu. Setelah mereka berjaya melarikan diri melalui portal, Konco Lanun telah berhasil mendapatkan maklumat tentang Power Sphera yang memiliki Kuasa Teleportasi, Ochobot dan adiwira Bumi, BoBoiBoy.

Galeri

Kategori utama: Gambar Konco Lanun

Alien Mop

Alien Mop merupakan sekumpulan alien yang bekerja dalam TAPOPS. Tugas mereka ialah untuk menyamar sebagai pekerja dobi sewaktu masa penyamaran di Stesen Angkasa TAPOPS untuk mendapatkan maklumat-maklumat penting daripada pihak luar. Mereka dikenali dengan rupa dan bahasa mereka iaitu "Mop, mop, mop".

Sejarah

BoBoiBoy Galaxy

Alien Mop pertama kali dilihat dalam episod MotoBot!. Koko Ci yang melihat Alien Mop tersebut memasuki ke dalam kedai mendapati isyarat MotoBot tidak ada bersama mereka. Alien Mop yang serba merah mendekati ke kaunter dan bertanya ubat gigi berada di mana kepada BoBoiBoy dan Gopal dalam bahasa asing. Dalam keadaan yang gelabah dan tidak memahami apa yang dikatakan oleh Alien Mop itu, BoBoBoy dan Gopal terdiam seketika sebelum Gopal secara tidak sengaja bersuara sambil tangannya menunjukkan ke arah sebuah rak.

Alien Mop itu keharainan, seakan-akan antara memahami dan tidak memahami jawapan daripada Gopal. Untuk mendapatkan kepastian, Alien Mop bertanya lagi dalam bahasanya ["Oh, dekat rak sebelah sana tu ke?"], lalu mengucapkan terima kasih dan beredar dari situ.

Trivia

  • Nama "Alien Mop" diambil dari penampilan fizikal mereka yang menyerupai mop dan bahasa utama mereka.

Galeri

Kategori utama: Gambar Alien Mop

Gambar promosi

Cekupan skrin

BoBoiBoy Galaxy
Pastikan Ori
BoBoiBoy Movie 2

Anak Waibi

Anak Waibi merupakan watak kecil dalam siri BoBoiBoy Galaxy. Dia adalah anak kepada Waibi.

Sejarah

BoBoiBoy Galaxy

Dia muncul dalam BoBoiBoy Galaxy Episod 4 di mana dia berlari ke arah bapanya dalam keadaan tergesa-gesa dan memberitahu bahawa satu lagi rumah telah diserang. Berita itu mengejutkan mereka semua lalu bergegas ke lokasi tersebut. Setelah meneliti kawasan kemusnahan, mereka sempat menanyakan gerangan si penyerang lalu anak pakcik itu menjawab bahawa semua perkara ini terjadi angkara "Raksasa Gurunda". Kemudian selepas BoBoiBoy yang berazam ingin menangkap raksasa berkenaan, seluruh penduduk kampung Kaktoi kegembiraan lalu memeluk Gopal sebagai ucapan terima kasih.

Apabila BoBoiBoy dan kawan-kawan merancang untuk memerangkap raksasa, Cattus tiba untuk minum air dan BoBoiBoy mengusirnya untuk pergi dari sini kerana tempat ini tidak selamat namun sempat diberi amaran oleh penduduk di situ akan kehadiran raksasa itu. Kemudian Gopal bertindak mengubah peluru itu kepada gula-gula getah lalu mengenai pokok kaktus dan turut mengubahnya. Penduduk tempatan berang akan aksi Gopal lalu memarahinya.

Rupa

Anak Waibi merupakan seorang alien yang bertubuh kecil dan memiliki rambut merah, mata hijau terang, dan kening perang terang. Dia memakai baju berwarna perang gelap yang diikat dengan tali berwarna kuning. Dia mengenakan jaket yang berwarna ungu gelap dan garis emas gelap, dan juga sepatu but berwarna perang gelap.

Galeri

Hantu Pokok

Hantu Pokok atau Raksasa Pokok merupakan raksasa-raksasa pokok yang mendiami di Planet Dargha'ya.

Sejarah

BoBoiBoy Galaxy

Dalam Misi Dobi TAPOPS, beberapa Hantu Pokok muncul dan mengganggu BoBoiBoy, Gopal dan Fang dalam misi mereka untuk menghantar bungkusan dobi TAPOPS. Akhirnya, BoBoiBoy dan Fang bertungkus-lumus menghentikan pokok-pokok itu dan diakhiri dengan serangan oleh BoBoiBoy. Di akhir episod, mereka bertemu dengan Adu Du dan Probe.

Kebolehan

Setiap raksasa pokok mempunyai kebolehan untuk menyamar sebagai pokok di planet mereka. Mereka akan menyerang sesiapa sahaja yang memasuki ke dalam kawasan mereka.

Rupa

Penampilan Hantu Pokok serupa dengan pokok biasa, tetapi mempunyai tangan dan kaki seperti manusia, yang mana membolehkan mereka bergerak bebas. Mereka juga mempunyai mata jingga yang menyala dengan mulut untuk mengaum. Walaupun begitu, pokok-pokok ini tidak mempunyai daun disebabkan oleh kebanyakan pokok yang telah mati di Planet Dargha'ya.

Galeri

Gambar promosi

Cekupan skrin

Raksasa Batu

Raksasa Batu merupakan sekumpulan raksasa batu yang menghuni di Planet Dargha'ya.

Sejarah

BoBoiBoy Galaxy

Raksasa Batu pertama kali muncul dalam Pukauan Katakululu di mana mereka mula-mula menyamar sebagai batu-batu biasa. Setelah mendengar suara tangisan seketul batu kecil, mereka pun bangkit lalu mengepung BoBoiBoy, Gopal dan Fang. Mereka bertiga melindungi diri di dalam Tanah Pelindung lalu melarikan diri dengan membawa bungkusan-bungkusan dobi melalui belakang. Raksasa Batu terus memecahkan Tanah Pelindung dan mengejar wira itu, namun terhenti apabila mereka semakin jauh. Mereka muncul kembali setelah diseru oleh seekor katak yang telah memukau mereka, Katakululu dan mengepung wira lagi sementara Katakululu cuba untuk memukau wira. Namun, ketibaan Tarung yang kemudiannya menangkap Katakululu membuatkan Raksasa Batu kembali normal.

Rupa

Seperti namanya, ia berbentuk seperti batu-batu kecil yang dicantumkan menjadi raksasa. Memiliki sepasang mata yang berwarna biru muda, namun bertukar menjadi merah selepas dipukau oleh Katakululu. Mereka juga mempunyai mulut dengan gigi-gigi batu yang tajam. Walaupun mereka tidak mempunyai kaki tetapi mereka masih boleh bergerak dengan melompat.

Galeri

Gorila TAPOPS

Gorila TAPOPS merupakan seekor gorila besar yang muncul ketika ujian fokus di Stesen Angkasa TAPOPS.

Sejarah

Gorila TAPOPS muncul dalam Ujian KENTAL sebagai sebahagian daripada ujian yang kedua yang perlu dilalui oleh BoBoiBoy dan rakan-rakannya iaitu ujian fokus, di mana mereka perlu bermain lagu Tepuk Amai-Amai dengannnya tanpa menggunakan kuasa dan juga tanpa sebarang kesilapan. Yaya dan Ying telah bermain dengan sempurna, manakala Gopal dan BoBoiBoy gagal dalam ujian fokus ini.

Rupa

Gorila TAPOPS kelihatan sama seperti gorila biasa dengan saiz tubuh badan dan tangan yang besar.

Perwatakan

Gorila TAPOPS mempunyai muka yang bengis apabila marah, tetapi mudah diajak ramah apabila orang lain tidak membuat kesilapan ketika ujian fokus. Dia mungkin bekerja dengan serius juga.

Galeri

Video

Power-Power Sphera Bad Dudes

Mereka adalah Power-Power Sphera yang dimiliki oleh Jugglenaut dan kumpulan Bad Dudes. Selepas kekalahannya, mereka kemudian berpindah ke pasukan TAPOPS.

Galeri

Pemilik D'Sosej

Pemilik D'Sosej adalah watak kecil dalam siri BoBoiBoy Galaxy. Dia merupakan salah seorang penduduk Planet Junkberg yang menjual makanan cucuk di gerainya, D'Sosej.

Sejarah

BoBoiBoy Galaxy

Dia pertama kali muncul dalam BoBoiBoy Galaxy Episod 19 apabila Gopal mengambil semua makanan cucuk dari kedainya. Ochobot mengimbasnya dan dia bersama dengan BoBoiBoy berjaya menipu Gopal bahawa dia makan cicak angkasa supaya mereka boleh melanjutkan misi mereka lagi.

Dia muncul lagi dalam BoBoiBoy Galaxy Episod 21 apabila BoBoiBoy menanyakannya jika dia tahu tempat macam arkib lama di Planet Junkberg, tetapi dia kata tidak ada. Lalu Gopal meminta 10 makanan cucuk dari kedainya lagi, membuat BoBoiBoy dan Ochobot kecewa.

Trivia

Galeri

Robot Lanun

Robot Lanun merupakan sekumpulan tentera dalam kumpulan Lanun Angkasa.

Trivia

  • Muka tentera lanun hampir serupa dengan muka topeng gas.
  • Mereka memanggil Kapten Kaizo sebagai Kassim setiap 4 kali.

Galeri

Gambar promosi

Cekupan skrin

Burung Nuri Lanun

Burung Nuri Lanun ialah ahli dalam Lanun Angkasa Vargoba.

Sejarah

BoBoiBoy Galaxy

Dalam Misi Koloni Lanun, dia muncul melalui skrin kapal angkasa TAPOPS untuk meminta identiti mereka. Disebabkan gurauan Papa Zola, dia mengugut untuk menembak kapal angkasa mereka. Tetapi, Fang sempat menghentikannya dengan menyatakan identiti mereka dan Burung Nuri membolehkan mereka untuk pergi ke hangar no. 5.

Dalam Ancaman Armada, dia bersama dengan Kapten Vargoba pergi menuju Stesen Angkasa TAPOPS.

Dalam Sinaran Penamat, dia melepaskan senjata dari kapal angkasa Vargoba untuk memberikan kepada kaptennya.

Galeri

Kategori utama: Gambar Burung Nuri Lanun

Tok Cendatok

Tok Cendatok merupakan penghulu Kampung Cendawa, sebuah penempatan yang dihuni oleh kaum Cendawa di Planet Rimbara.

Pengawal Ladang

Tumbosaur

Tumbosaur merupakan penduduk Planet Kadruax. Mereka pertama kali muncul dalam isu ke-7 BoBoiBoy Galaxy Musim 2.

Sejarah

Belantara Penuh Bahaya!

Ketika geng BoBoiBoy sedang menjelajahi Hutan Kadruax, mereka menemui dinosaur yang serupa dengan pohon gergasi yang berjalan dengan dua kaki dengan kepala seperti bunga dan lidah bercabang tiga. Kedengaran bunyi-bunyi pecutan dari berdekatan jadi BoBoiBoy dan lain-lain mula berjaga-jaga, kecuali Gopal yang hanya meraung ketakutan akan raksasa. Seperti yang diduga, munculnya seekor "raksasa pokok" berbentuk dinosaur berjalan dua kaki dengan kepala seakan bunga bersiung dengan lidah cabang tiga. BoBoiBoy Taufan mencampakkan raksasa jauh-jauh dengan Tolakan Taufan sehingga ia terhentak pada pokok, tetapi muncul pula banyak lagi raksasa seumpamanya mengepung dan menyerang mereka!

Yaya menyerang dengan Tumbukan Graviti, Ying mengenakan Tendangan Ribut, dan Taufan pula melemparkan Cakera Taufan. Gopal cuba mengatasi ketakutan dengan melakukan Tembakan Machinegun Makanan, tetapi nampaknya kuasanya tidak memberikan sebarang kesan dan dia pun melarikan diri sambil dikejar raksasa. Taufan menyelamatkan Gopal dengan menaikkan ke hoverboard sambil menghubungi Papa Zola supaya datang ke lokasi mereka untuk menolong, tetapi Papa Zola pun memesan supaya selamatkan diri kerana tempatnya juga diserang oleh raksasa pokok yang sedang menarik kapalnya ke tanah. Taufan mengeluarkan Taufan Pengabur untuk melindungi seluruh geng daripada raksasa pokok, sementara Gopal meraung menyalahkan Qually.

Sementara itu, Adu Du dan Probe juga sedang melawan raksasa pokok yang sama. Probe dibaham oleh seekor raksasa, tetapi sempat diselamatkan oleh suatu pukulan kepada raksasa tersebut. Probe berterima kasih kepada Adu Du tetapi Adu Du berkata bukan dia yang buat. Kedengaran teriakan berulang-ulang "ja ba ja ba" sementara kawanan raksasa melarikan diri, membuat Adu Du berasa tidak sedap hati.

Senarai Tumbosaur

  • Tumbosaur
  • Tumbosaurus Rex
  • Tumbosaurus Top
  • Alpha Jumbosaur/Tumbosaur[1]

Trivia

  • Namanya merupakan gabungan antara perkataan "tumbuhan" dan "dinosaur", merujuk ke rupa mereka yang merupakan dinosaur yang serupa dengan tumbuhan.

Galeri

Rujukan

Puak Baja

Puak Baja ialah nama bagi spesies berakal (setaraf manusia) yang mendiami Planet Kadruax.

Sejarah

Puak Baja (seperti yang digambarkan dalam Galaxy Musim 2 Isu 8) merupakan spesies berakal yang hidup secara berkampung. Setiap ahli puak berkulit biru, berambut biru firus, berbaju daun kering, memakai topeng, dan bertutur dalam bahasa yang kedengaran seperti "ba ja ba ja". Tidak diketahui dengan nyata siapa penghulu mereka, selain daripada Adu Du sewaktu kunjungannya ke planet berkenaan.

Walaupun pada luarannya kelihatan seperti kaum gasar (Qually pernah menceritakan bahawa mereka memakan manusia), tetapi sebenarnya mereka ternyata mempunyai sejarah peradaban yang lampau. Mereka diketahui pernah membina sebuah piramid di mana mereka melakar sejarah lampau ketika mereka diselamatkan dari kemarau berlarutan oleh pendatang Kubulus yang membawakan Power Sphera bernama PasuBot untuk menyuburkan kembali tanah mereka, malah PasuBot pun disimpan di dalam piramid.

Trivia

  • Puak Baja dinamakan sempena "baja", bahan yang digunakan untuk menyuburkan tanaman.

Tentera Kelkatoa

Penduduk Kepaku

Advertisement