BoBoiBoy Wiki
Advertisement
BoBoiBoy Wiki
Episod Ekstra.jpg

Sejarah Fang dan Kaizo merupakan episod ekstra dalam komik BoBoiBoy Galaxy: Ledakan Cahaya. Episod ini mengisahkan sejarah zaman kanak-kanak Kaizo dan Fang, yang mana planet asal mereka, Planet GogoBugi diserang oleh pasukan Tengkotak.

Plot

Komik ini bermula di Planet GogoBugi di rumah agam gabenor. Di dalam satu bilik yang sedang terbakar, Bora Ra menuntut gabenor untuk menyerahkan Power Sphera EnerBot. Gabenor enggan, memandangkan keluarganya telah melindungi EnerBot selama beratus tahun. Marah akan keengganan gabenor, Bora Ra menggunakan kuasa lohong hitamnya. Dia kemudian mengarahkan Gaga Naz untuk menggeledah rumah agam itu untuk mencari EnerBot sampai dapat.

Pada masa yang sama, Kaizo yang muda tiba di rumah besar itu dan melihat sekelilingnya gelap dan kosong. Dia terkejut apabila melihat satu bilik bersepah dan terdengar suara ahli-ahli Tengkotak yang berdekatan, menganggap mungkin mereka adalah perompak. Semasa dia bercadang untuk memberitahu hal ini kepada seseorang, dia ditarik ke dalam laluan rahsia oleh ibunya. Ibunya memberitahu anaknya yang keliru bahawa mereka berada dalam bahaya dan dia perlu membawa adiknya, Fang pergi melalui laluan rahsia yang akan membawa mereka ke Menara Utara. Di sana, mereka akan pergi ke kapal angkasa untuk pergi ke tempat yang selamat dengan menggunakan koordinat rahsia yang pernah diajar oleh ayah Kaizo.

Sebelum mereka pergi, ibu mereka memberi kepercayaan kepada Kaizo untuk melindungi EnerBot dan mengingatkannya dengan tegas untuk menjaganya dari jatuh ke tangan yang salah. Fang yang masih kecil bertanya ke mana mereka akan pergi dan ibunya dengan riang memberitahunya bahawa dia akan berjalan-jalan menaiki kapal angkasa mengikut Kaizo dan menggembirakannya. Bimbang tentang nasib ibunya, Kaizo mula menangis. Ibunya menaikkan semangatnya dengan berjanji akan datang dan berjumpa dengan mereka semula apabila keadaan lebih selamat.

Setelah ibu mereka menutup pintu laluan, mereka mendengar jeritan yang kuat, apabila Bora Ra membentak untuk mengetahui di mana lokasi EnerBot. Ibu Kaizo menegaskan bahawa dia tidak ada dapat Power Sphera itu. Hal itu membuatkan Bora Ra marah dan menangkapnya, dan Kaizo dan Fang mendengar ibunya berteriak kepadanya untuk melepaskannya. Disebabkan tidak lagi kedengaran suara ibunya, Fang memanggilnya berkali-kali, tetapi Kaizo cuba memujuknya, mengatakan bahawa ibunya akan jumpa mereka nanti. Untuk menghiburkannya, dia berjanji untuk membelinya aiskrim nanti.

Mereka sampai ke Menara Utara seketika kemudian dan kagum melihat kapal angkasa itu. Walau bagaimanapun, masa ini agak singkat, apabila ia menunjukkan bahawa Bora Ra telah memukul mereka ke menara. Dia merancang untuk menggunakan Kaizo dan Fang sebagai tebusan untuk memaksa ibu bapa mereka untuk mendedahkan keberadaan EnerBot, tetapi dia mendapati bahawa mainan yang dipegang Fang sebenarnya adalah Power Sphera. Dia merampasnya, memutuskan bahawa mereka tidak lagi diperlukan sebagai tebusan dan mentertawakan mereka atas bagaimana ibu bapa mereka tidak sayangkan mereka kerana meletakkan beban untuk melindungi Power Sphera kepada anak-anak.

Kaizo berusaha untuk mendapatkan semula EnerBot, tetapi dia dengan mudah ditolak. Sebelum Bora Ra sempat menyerangnya seperti yang dilakukannya kepada ibu bapa Kaizo, Fang menggigit kakinya dan mengganggunya. Bora Ra menendang dia, yang mana menyebabkan Kaizo sangat marah dan mengaktifkan EnerBot yang mana dicicirkan oleh Bora Ra. Dia menggunakan Dinding Tenaga untuk menghalang Pukulan Lohong Hitam Bora Ra, dan mempertahankan dirinya dengan Pedang Tenaga. Di pertengahan pertarungan, Bora Ra mencipta lohong hitam kecil dan mengugut untuk mencampak Fang ke dalamnya jika Kaizo tidak berhenti. Fang berusaha untuk melepaskan dirinya, tetapi apabila dia berjaya, dia mula disedut ke dalam lohong hitam.

Fang berjaya berpegang pada tiang, tetapi Kaizo mula dalam keadaan marah pada keadaan yang berlaku dan kehilangan kawalan kuasanya. Lasernya ditembak dari dia ke berbagai arah dengan niat untuk menyerang Bora Ra, tetapi satu laser yang terkena tangan Fang dan membuatnya melepaskan tiang itu. Dia menjerit memanggil abangnya, yang mana menyedarkan Kaizo lantas melompat untuk menyelamatkannya.

Dengan Fang yang tidak sedarkan diri dalam tangannya, Kaizo menyedari apa yang dilakukannya hampir berlaku. Bora Ra mengambil kesempatan dan bergerak menyerang mereka, mempercayai kuasa besar seperti EnerBot tidak seharusnya berada di tangan "lemah" Kaizo. Seorang adiwira lain tiba-tiba menendang Bora Ra dan menyerang serangannya. Dia dikenali sebagai Laksamana Maskmana, wira jurus bertopeng legenda. Dia menegur Bora Ra kerana tindakannya yang menyerang kanak-kanak dan membelah salah satu antenanya, sementara dia melepaskannya. Maskmana bergegas membawa Kaizo ke dalam kapal untuk memasuki koordinat, dan mereka melarikan diri.

Kaizo berterima kasih kepada Maskmana kerana telah membantu mereka dan bertanya bagaimana dia menemukan mereka. Maskmana menjawab bahawa dia menerima isyarat darurat dari GogoBugi dan ditugaskan untuk mengambil EnerBot, namun dia tidak merespons ketika Kaizo bertanya adakah ibu bapanya selamat. Sebagai gantinya, dia berkata kepada Kaizo untuk membiarkan Fang melupakan peristiwa pada hari itu kerana dia masih kanak-kanak dan harus meneruskan hidupnya. Kaizo kecewa bahawa dia mesti melalui ini kerana dia terlalu lemah untuk melindungi keluarganya. Maskmana bersetuju, menyatakan bahawa dia tidak dapat mengawal kemarahannya dalam pertarungan ialah sebab dia kalah dengan Bora Ra. Dia kemudian menawarkan untuk melatih Kaizo dalam gaya bertarung "Jurus Bertopeng" sehingga dia dapat mengawal kuasanya dengan betul. Kaizo setuju untuk menjadi cukup kuat untuk melindungi mereka yang dia sayangi.

Watak

Trivia

  • Episod komik penuh telah diposkan ke laman Facebook rasmi BoBoiBoy untuk membolehkan lebih banyak peminat membaca mengenai kemunculan kanon Laksamana Maskmana sebelum muncul secara fizikal dalam BoBoiBoy Movie 2. Ia boleh dibaca di sini.
  • Walaupun ibu bapa Fang dan Kaizo tidak muncul dalam siri atau filem, kemunculan mereka didedahkan dalam episod ekstra ini.
  • Reka bentuk kapal Menara Utara yang didedahkan dalam panel akhir komik bermungkinan milik TEMPUR-A.
    • Struktur utama kapal itu menyerupai bekas makanan, yang mana mirip dengan kapal TEMPUR-A yang dilihat dalam Sinaran Penamat.
    • Logo di badan kapal itu mempunyai huruf "A" di tengah, dan menyerupai mangkuk — khususnya mangkuk ramen — dengan dua penyepit, yang sesuai dengan tema makanan.
      • Ini menunjukkan bahawa mungkin ibu bapa Fang dan Kaizo dan Planet GogoBugi adalah sekutu atau ahli TEMPUR-A.

Galeri

Rujukan

Advertisement