BoBoiBoy Wiki
Advertisement
BoBoiBoy Wiki

Probe ialah sebuah robot suruhan Adu Du yang menjalankan semua misi yang diberikan oleh Adu Du. Dia sebenarnya adalah robot versi prototaip yang gagal yang menerangkan kecerdasan rendahnya yang menyebabkan sering berlakunya kegagalan. Probe sangat setia kepada Adu Du tetapi selalu mudah berasa kagum dengan kehebatan kuasa BoBoiBoy. Dia mempunyai pelbagai senjata yang terdapat dalam badannya.

Penerangan

"Probe adalah robot hamba Adu Du yang menjalankan semua misi tanah Adu Du. Dia sebenarnya versi prototaip yang menerangkan kecerdasan rendahnya menyebabkan mereka kerap kegagalan.

Dia sangat setia kepada Adu Du tetapi sering mudah terkesan oleh gerakan super hebat BoBoiBoy. Dia mempunyai pelbagai senjata yang terdapat dalam anggota badannya.
"
— Penerangan laman web rasmi BoBoiBoy Galaxy

"Probe merupakan robot milik Adu Du yang setia, dan mempunyai kebolehan untuk bertukar kepada mod yang berlainan ketika bertempur. Probe sentiasa disenangi dan juga lurus, tetapi kadang-kala dia boleh menjadi cekap dan peka. Probe mempunyai ciri-ciri yang mirip dengan manusia seperti gemar menonton TV, membaca dan gemar mengenakan kostum."
— Penerangan laman web rasmi BoBoiBoy Movie 2

Sejarah

Sejarah awal

Mengikut laporan Komputer Ejo Jo dalam Musim 2, Episod 10, Probe merupakan robot prototaip versi terawal. Pada tahun 124XD, Probe telah siap dipasang. Semuanya berjalan lancar, namun salah seorang saintis telah terjatuhkan cawan yang berisi air dan memasuki ke dalam kepala Probe. Disebabkan oleh itu, Probe telah dimusnahkan dan dicampakkan ke kawasan buangan. Adu Du yang kebetulan sedang mengutip, terdengar bunyi letupan dan suara Probe. Adu Du kemudian berusaha memperbaikinya dan sejak dari hari itu, mereka berdua tidak dapat dipisahkan.

BoBoiBoy

Ketibaan di Planet Bumi

Probe membuat kemunculan pertamanya dalam Musim 1, Episod 1, bersama dengan Adu Du sebagai pembantunya, merampas bubuk koko dari kedai koko Tok Aba supaya mereka mengisi bahan bakar kapal sampah Adu Du.

Kematian

Dalam Musim 2, Episod 12, Ejo Jo tiba di Bumi dan menyeru Robot PETAI untuk menentang Probe. Probe bertukar menjadi Super Probe lalu bertarung habis-habisan dengan PETAI. Pada penghujungnya, apabila Probe mendapati PETAI ingin menembak Adu Du, dia segera melindungi bosnya daripada serangan itu. Akibatnya, seluruh tubuh Super Probe terlerai kepada bahagian yang lebih kecil dan badan itulah juga yang menjadi khidmat terakhir untuk Adu Du. Sementara Probe melayang jatuh ke bawah, Adu Du berlari ke arahnya untuk menyambut Probe.

Ketika dia berlari, Adu Du teringatkan kenangan manisnya bersama Probe. Kemudian, Probe yang hanya tinggal separuh badan meminta maaf kepada bosnya atas kesalahannya yang menyebabkan Ejo Jo datang ke Bumi sementara kor tenaga nyawanya masih bertahan. Probe juga berterima kasih kepada bosnya atas jasanya yang telah mengutip dan menjaganya sementara Adu Du merayu kepada Probe supaya tidak meninggalkannya, namun apakan daya kor tenaganya tidak dapat bertahan lagi. Probe meninggalkan kata-kata terakhir kepada bosnya, "Probe, Robot Tempur... Misi terakhir, tamat..." Adu Du hanya boleh berduka cita atas kematian Probe, begitu juga BoBoiBoy dan kawan-kawannya. Selepas kemusnahan Sekolah Rendah Pulau Rintis, bangkai robot Probe dibawa kembali ke Markas Kotak oleh BoBoiBoy.

Dihidupkan semula

Dalam usaha untuk menghidupkan Probe semula, Adu Du cuba memperbaikinya dengan memasukkan kor tenaga PETAI. Tetapi setiap usahanya tidak membuahkan hasil. Oleh itu, Komputer menghubungi Bago Go untuk mendapatkan bantuan. Bago Go menjelaskan bahawa teras kor tenaga PETAI tidak sesuai dengan kor tenaga Probe dan jalan penyelesaiannya adalah dengan memindahkan kor tenaga PETAI ke dalam kor tenaga Probe untuk menghidupkan semula Probe. Tetapi, Adu Du perlu membeli mesin konverter daripada Bago Go untuk menyalurkan tenaga tersebut. Jadi, Adu Du pergi ke warung Tok Aba untuk merampas koko dengan bantuan Koko Jumbo tetapi tetap gagal apabila raksasa mini itu dipermainkan oleh BoBoiBoy dan Ochobot. Namun, apabila mengetahui niat sebenar Adu Du, BoBoiBoy dan Gopal bersama Adu Du bekerjasama untuk membantunya mengumpul dana supaya mempunyai duit yang cukup untuk membeli lima tong koko untuk digadaikan kepada Bago Go, dengan syarat Adu Du mesti menjadi baik.

Seminggu kemudian, lima tong koko yang diperlukan telah berjaya didapatkan untuk diberikan kepada Bago Go supaya Adu Du mendapat konverter tersebut. Akhirnya, pemindahan tenaga berjaya dilaksanakan dan Probe berjaya dihidupkan semula.

Dalam Musim 3, Episod 6, penyakit hilang ingatan Probe telah sembuh apabila Wak Baga Ga menyambungkan kabel kepala Probe yang tidak dicabut. jadi Baga Ga menjatuhkannya sebelum pergi dan ingatannya dipulihkan.

Saingan dengan BoBoiBot

Selepas Adu Du mencipta BoBoiBot dalam Musim 3, Episod 14, hubungan yang semakin meningkat antara mereka menyebabkan Probe berasa sangat cemburu. Apabila dia mengenal pasti kelemahan robot itu, dia pergi balik belakang Adu Du ke BoBoiBoy, memberitahunya kelemahan BoBoiBot supaya Probe dapat kembali menjadi robot kegemaran Adu Du. Kemudian, Adu Du mendapati bahawa Probe telah membocorkan kelemahan BoBoiBot kepada BoBoiBoy, tetapi dia memaafkan Probe kerana dia telah menyelamatkan Adu Du daripada tenggelam dalam Musim 3, Episod 20.

BoBoiBoy: The Movie

Probe muncul di dalam filem bersama Adu Du sebagai watak penolong, yang pertama menyertai Bora Ra dan kumpulannya sebelum mereka diperlakukan dengan kasar dan menentang mereka. Dengan Adu Du, dia membentuk kedamaian sementara, dia dilihat berswafoto dengan kawan-kawan BoBoiBoy dan Papa Zola.

BoBoiBoy Galaxy

Dalam siri ini, Probe telah dinaik taraf, dapat berubah menjadi kenderaan, mod mecha, dan banyak lagi. Dia kini membantu Adu Du sebagai pemburu Power Sphera sepenuhnya.

Kebolehan

Serangan
4/5 Profil Galaxy Probe.png
Pertahanan
4/5
Ketangkasan
3/5
Keberanian
3/5
Kelajuan
1/5

  • Tembakan Laser: Probe boleh menembak laser dari bahagian kelengkapannya. Ia dilihat dalam Musim 1, Episod 3.
  • Peluru Tidur: Probe boleh melepaskan dua peluru tidur untuk membuatkan sasarannya mengantuk sehingga tertidur. Ia digunakan sewaktu mengejar Ying dalam Musim 1, Episod 3.
  • Gas Tidur: Probe boleh melepaskan gas tidur berwarna hijau pada sasarannya. Ia digunakan pada Ying dalam Musim 1, Episod 3.
  • Serangan Lada Putih: Untuk menghalang Ying melarikan diri dari Buih-buih Mimpi, Probe menyemburkan serbuk lada putih ke arahnya untuk membuatnya bersin dan kehilangan kuasanya. Ia digunakan dalam Musim 1, Episod 8.
  • Dwibahasa: Dalam video di sebalik tabir BoBoiBoy: The Movie, Probe boleh bercakap dalam bahasa Inggeris dan bahkan bahasa Jepun dengan lancar selain bahasa Melayu.
  • Tembakan Lumpur: Probe boleh menembak lumpur dari bahagian badannya selepas terjatuh ke dalam lumpur. Ia digunakan dalam episod Misi Dobi TAPOPS.
  • Tembakan Roket

Mod

Probe mempunyai kebolehan yang unik di mana dia boleh bertukar menjadi mod-mod berbeza yang setiap satu mempunyai kebolehan mereka sendiri.

  • Mod Tempur: Bertukar seperti Mod Super Probe, Super Makcik Probe, Super Duper Probe, dan Mecha Probe. Mod tempur Probe menggerunkan dan mempunyai senjata yang hebat.
  • Mod Utiliti: Berubah menjadi alat-alat mesin seharian untuk menyamar atau menyenangkan kerja bosnya. Contoh seperti mesin basuh, ketuhar dan tong gas.
    • Mesin Basuh Probe: Probe bertukar menjadi mesin basuh semasa cubaan menguji koko ke-10. Ia hanya muncul dalam Musim 1, Episod 5.
    • Vakum: Menurut Komputer, Probe boleh bertukar menjadi vakum untuk pembersihan. Ia hanya ditunjukkan dalam Musim 1, Episod 10.
    • Ketuhar: Menurut Komputer, Probe boleh bertukar menjadi ketuhar untuk membakar makanan. Ia hanya ditunjukkan dalam Musim 1, Episod 10.
    • Kuali: Menurut Komputer, Probe boleh bertukar menjadi kuali untuk memasak makanan. Ia hanya ditunjukkan dalam Musim 1, Episod 10.
    • Tong Gas: Menurut Komputer, Probe boleh bertukar menjadi tong gas. Ia hanya ditunjukkan dalam Musim 1, Episod 10.
  • Mod Kenderaan: Boleh berubah menjadi kenderaan yang boleh dipandu Adu Du seperti kereta dan helikopter.
    • Kereta Probe: Mod berbentuk kereta yang digunakan dalam BoBoiBoy Galaxy.
      • Ekzos Laser
      • Tembakan Laser Pemusnah
    • Probey Copta: Mod berbentuk helikopter yang digunakan dalam BoBoiBoy Movie 2.
    • Probey Jet: Mod berbentuk jet yang digunakan dalam BoBoiBoy Galaxy Musim 2.

Rupa

Probe adalah sebuah robot berapung yang berbentuk piring terbang berwarna ungu dengan mata yang berwarna merah dan giginya yang panjang lebar, dilengkapi dengan sepasang sepit dan banyak lagi kelengkapan di dalam tubuhnya.

Perwatakan

Walaupun tidak tahan dengan perangai Adu Du, namun dia cenderung memerli dan mengumpat apabila dimarahi atau diberikan tugas yang susah oleh bosnya. Walaupun dia dianggap pendek akal oleh bosnya, namun dia masih mampu menunjukkan kelicikannya. Dia juga berasa kagum dengan kehebatan BoBoiBoy dan kawan-kawan, terutamanya apabila melihat dengan matanya sendiri ketika menyorok untuk mengintai gerak-geri mereka.

Probe sentiasa disenangi dan juga lurus, tetapi kadang-kala dia boleh menjadi cekap dan peka. Probe mempunyai ciri-ciri yang mirip dengan manusia seperti gemar menonton TV, membaca dan gemar mengenakan kostum[1].

Kemunculan

Trivia

  • Nama Probe bermaksud "siasat" dalam Bahasa Malaysia.
  • Menurut Probe dalam Musim 1, Episod 10, dia boleh diaktifkan melalui air paip. Ini juga menunjukkan bahawa dia peminat setia BoBoiBoy, walaupun dia masih menjadi robot tempur kepunyaan Adu Du.
  • Dalam musim pertama dan musim kedua, Probe telah melakukan penyamaran sebagai Makcik Saodah dan pencuci Sekolah Rendah Pulau Rintis.
  • Probe telah mendedahkan dalam Musim 2, Episod 2 bahawa dia suka membaca buku-buku seram sebelum tidur. Koleksi buku seram Probe termasuklah:
    • Zombie Biskut Makan Biskut
    • Hantu Askar Roti Perancis
    • Hantu Lilin Cari Mancis
    • Hantu Raya Tertinggal Bas
    • Jembalang Air Kehausan
    • Pontianak Pokok Strawberry
  • Probe juga menulis cerita seramnya sendiri berdasarkan Adu Du yang bertajuk Misteri Toyol Berkepala Kotak di Markas Kotak. Nama penuh Probe juga turut didedahkan dalam karya ini iaitu A.R. Probe.
  • Probe adalah watak pertama dalam siri ini yang 'mati' secara kanon, walau bagaimanapun, dia dihidupkan kembali kemudian dalam Musim 3.
  • Probe tidak perlu makan, tetapi perlu cas tenaga.
  • Minuman kegemaran Probe ialah minuman koko.
  • Subjek kegemaran Probe ialah karangan.
  • Jenis lagu kegemaran Probe ialah lagu-lagu Bollywood.
  • Warna kegemaran Probe ialah ungu, sesuai dengan warnanya.
  • Walaupun sentiasa dibuli oleh Adu Du, Pr obe masih lagi tetap setia bersama bosnya itu.
  • Sejak tiba ke bumi, dia suka menonton drama telenovela dari planet bumi.

Galeri

Wiki-wordmark.png
Wiki BoBoiBoy mempunyai pelbagai gambar menarik tentang Probe. Rujuk Probe/Galeri.

Video

Rujukan

Advertisement