BoBoiBoy Wiki
Advertisement
BoBoiBoy Wiki

Nurasyikin "Ekeen" Abdul Khalit merupakan seorang kakitangan yang telah memegang beberapa peranan di syarikat Animonsta Studios.

Biografi[]

Ekeen merupakan seorang lulusan dari Multimedia University (MMU) dalam jurusan Filem dan Animasi peringkat Ijazah Sarjana Muda.

Kerjaya[]

Ekeen telah memikul beberapa tanggungjawab sepanjang beliau berkhidmat di syarikat Monsta, iaitu bermula sebagai seorang penggubah digital dari Mei 2011 sehingga Disember 2014 di mana beliau bertugas untuk membina imej akhir dengan menggabungkan lapisan bahan yang dibuat sebelumnya serta menguruskan tugas kendiri pada akhir proses pengeluaran. Kemudian, sepanjang tahun 2015 beliau beralih kepada Ketua Jabatan Gubahan yang mana tugasnya ialah mewakilkan cekupan dan aliran kerja jabatan penggubahan, semakan kualiti pada output akhir dan menguruskan komunikasi antara jabatan rendering dan penggubahan dengan ketat.

Dari Disember 2015 sehingga November 2017, Ekeen berperanan pula sebagai Ketua Pasca Pengeluaran. Di sini beliau menguruskan tarikh akhir, projek yang sedang berlangsung dan pelbagai komunikasi dan output pasukan pengeluaran. Kini, beliau bertanggungjawab sepenuhnya sebagai seorang Eksekutif Pemasaran Digital Kanan. Antara tugasnya ialah seperti yang berikut:

  • Mengurus dan menjalankan kempen pemasaran media sosial yang aktif untuk IP BoBoiBoy, Fly With Yaya dan juga Mechamato.
  • Bertanggungjawab untuk kiriman aktiviti harian di akaun Facebook, Instagram dan Twitter dengan menghasilkan isi kandungan yang berkaitan untuk mencapai khalayak sasaran IP.
  • Menghasilkan, menyusun atur, menyelia dan mengurus semua kandungan yang diterbitkan pada semua platform dalam talian (imej, video dan kiriman bertulis).
  • Memantau, mendengar dan balas pengguna dengan cara "Sosial" untuk meningkatkan interaksi khalayak.
  • Menjadi peguam bela untuk syarikat dalam ruang media sosial iaitu akaun media sosial Monsta, yang mana terlibat dalam sesi dialog dan menjawab soalan jika perlu.
  • Menghasilkan elemen organisasi untuk melaksanakan proses proaktif untuk memastikan penonton atas talian yang gembira dan setia.
  • Menganalisis, menyemak dan melaporkan tentang keberkesanan kempen dalam usaha untuk memaksimumkan hasil.

Tugasnya sebagai Eksekutif Perhubungan Awam pula termasuklah menguruskan

  • Menguruskan siaran akhbar tempatan BoBoiBoy, Fly With Yaya, Papa Pipi dan Mechamato untuk sebarang pengumuman projek utama.
  • Berhubung dengan media tempatan dan blogger untuk berita dan/atau keluaran artikel.

Dalam pada itu, beliau turut melantunkan suara untuk watak Iwan dan juga suara menjerit Papa Zola dalam francais BoBoiBoy.

Galeri[]

Advertisement