BoBoiBoy Wiki
Advertisement
BoBoiBoy Wiki

Nur Iman Andaliz, atau lebih mesra dikenali sebagai Boy ialah seorang kakitangan dalam syarikat Animonsta Studios.

Biografi[]

Menurut biodatanya dalam Majalah Komik BoBoiBoy isu ke-77, Iman merupakan seorang kelahiran Ipoh, Perak dan mempunyai hobi untuk mendalami teknologi komputer, server dan gajet terbaru. Beliau amat suka untuk menjamah apa-apa sahaja yang memiliki ayam dan telur, manakala minuman kegemarannya ialah minuman tenaga. Tempat yang paling ingin dilawatinya ialah Jakarta, Indonesia dan Tokyo, Jepun.

Dalam pendidikannya, Iman telah mempelajari Animasi, Teknologi Interaktif, Grafik Video dan Kesan Khas di Aspati Training Animation Studios Sdn. Bhd..

Kerjaya[]

Iman memegang beberapa peranan yang penting dalam syarikat Monsta, antaranya ialah sebagai Eksekutif Teknikal dan Artis CG. Dalam peranannya ini, beliau akan memastikan mesin-mesin animasi yang digunakan beroperasi dengan lancar, menyediakan, memantau, menyelenggara sistem rangkaian syarikat, memuktamadkan belanjawan bagi perisian (software)/perkakasan (hardware) syarikat dan memastikan bahawa setiap perisian susun yang digunakan dipasang secara sah.

Selain itu, Iman turut menyumbangkan suaranya untuk beberapa watak iaitu Rob dalam BoBoiBoy Musim 3 dan BoBoiBoy: The Movie dan watak Tarung dalam siri animasi BoBoiBoy Galaxy dan BoBoiBoy Movie 2.

Sebelum berkhidmat di syarikat Animonsta, Iman telah berkhidmat di dua studio yang berbeza iaitu Hud Hud Media Sdn. Bhd. dan Aspati Studio Sdn. Bhd. di mana beliau bekerja bersama beberapa klien dan bos yang mempunyai kemahiran dan bakat yang luar biasa.

Galeri[]

Advertisement