BoBoiBoy Wiki
Advertisement
BoBoiBoy Wiki

Maharaja Reramos merupakan salah seorang watak antagonis utama yang diperkenalkan dalam BoBoiBoy Galaxy Musim 2. Dia merupakan pemerintah zalim yang mengambil alih tampuk pemerintahan Planet Windara suatu ketika selepas Kuputeri membalut dirinya dalam kepompong untuk merawat kecederaannya.

Reramos dikatakan memerintah planet dengan zalim dan melakukan penindasan terhadap rakyat jelata menerusi Tentera Kelkatoa yang dikawal oleh Jeneral Berlima yang diketuai oleh Muskida, orang kanan Reramos.

Sejarah[]

Dalam komik[]

Dalam Pergolakan Di Windara, Reramos memerintah Planet Windara dengan kezaliman dan melakukan penindasan terhadap rakyat jelata melalui Askar Kelkatoa yang dikawal oleh Jeneral Berlima yang diketuai oleh Muskida, orang kanan Reramos.

Dalam Kesatria Windara!, Reramos memberi arahan supaya Kuputeri dibawa masuk. Dia mahu Kuputeri membantunya membuka kunci Kristal Isyarat. Apabila geng BoBoiBoy menyerang Istana Kupuri, dia memberi arahan untuk mengalahkan mereka dan tentera pemberontak.

Dalam Pertarungan Demi Windara!, selepas kekalahan para jeneral dan askar Kelkatoa, Reramos melepaskan raksasa Karantular sebagai langkah terakhir untuk menyelamatkan takhtanya. BoBoiBoy merungkai elemen Beliungnya dan mengalahkan lelabah gergasi itu akhirnya mengakibatkan kekalahan Reramos.

Dalam animasi[]

Seratus tahun sebelum kedatangan BoBoiBoy, Reramos diamanahkan untuk memerintah Windara bagi pihak ratunya iaitu Kuputeri yang terpaksa berkepompong untuk sembuh dari kecederaan parah yang dialami ekoran kalah kepada Retak'ka. Dengan itu, Reramos pun mengambil kesempatan untuk menyalahgunakan kuasa itu dan mengeksploitasi seluruh alam planetnya untuk dijadikan lombong dan kuari untuk menggali bahan berharga untuk memperkaya dirinya.

Setelah mengetahui bahawa Kuputeri bangkit semula dan membawa BoBoiBoy dan kawan-kawan, Reramos mengarahkan orang-orang suruhannya iaitu Muskida, Sibella dan Karumbang bersama askar Kelkatoa untuk menyekat kemaraan wira-wira tersebut. Setelah usaha itu gagal dan geng BoBoiBoy pun memecah masuk istana, Reramos mengarahkan Muskida membuat helah untuk mengumpan BoBoiBoy. BoBoiBoy pun terperangkap dan dibawa menghadap Reramos, di mana Reramos memerintahkan BoBoiBoy untuk pulang. BoBoiBoy enggan dan bersama kawan-kawannya bangkit menentang Reramos. Setelah orang-orang suruhannya semua tumpas di hadapan matanya, Reramos bertukar menjadi raksasa sebagai langkah terakhir mempertahankan kekuasaannya.

Senjata dan Kebolehan[]

Rupa[]

Rupa Reramos adalah berdasarkan rama-rama, berlawanan dengan rupa Kuputeri yang berdasarkan kupu-kupu.

Perwatakan[]

Reramos merupakan pemerintah yang rakus dan mengutamakan kepentingan dirinya daripada kesejahteraan orang lain, ditunjukkan apabila membuka kuari dan lombong untuk menggali hasil bumi sehingga menjejaskan alam sekitar. Dia juga bersifat licik, contohnya apabila diamanahkan oleh Kuputeri untuk memerintah Bumi, dia terus menyalahgunakan kuasa tanpa pengetahuan bekas pemerintahnya selama seabad. Reramos juga seorang yang tajam pemikiran dan cenderung bertindak awal apabila berhadapan dengan musuh, khususnya setelah Kuputeri bangkit dan mendatangkan kumpulan BoBoiBoy ke Windara.

Trivia[]

  • Nama Reramos terbentuk daripada perkataan "rerama" dan "Ramos", satu nama keluarga yang berasal dari bahasa Sepanyol atau Portugis.

Galeri[]

Advertisement