BoBoiBoy Wiki
Advertisement
BoBoiBoy Wiki

Kuputeri merupakan seorang pemilik asal Kuasa Elemental Beliung dan penguasa Planet Windara.

Penerangan[]

"Kuputeri adalah waris kepada takhta Planet Windara dan pemilik asal kuasa Elemental Beliung.

100 tahun dahulu, beliau tewas dalam pertarungan menentang Retak'ka dan kuasa Beliungnya telah dirampas oleh penjahat tersebut.
"
— Penerangan rasmi di Segman Khas - 7 Pemilik Asal Kuasa Elemental.

Sejarah[]

Kehidupan awal[]

Kuputeri merupakan ahli kerabat diraja Planet Windara suatu ketika dahulu, dan memperoleh Kuasa Elemental Beliung daripada sebuah Power Sphera.

Pra-BoBoiBoy[]

Pada suatu masa, Kuputeri bersama penguasa-penguasa elemental lain bertempur dengan Retak'ka yang ingin merampas Kuasa Elemental mereka. Pertempuran itu berakhir dengan Retak'ka berjaya merampas kelima-lima Kuasa Elemental.

Setelah tewas kepada Retak'ka, Kuputeri sempat diselamatkan oleh pengiringnya Marsyal Maripos, dan melitupi dirinya dengan kepompong untuk merawat kecederaan. Setelah 100 tahun berehat dalam kepompong, dia bangkit kembali dan sedar bahawa kerajaannya telah diambil alih oleh Maharaja Reramos.

BoBoiBoy Galaxy[]

Kuputeri melawat Bumi untuk memujuk BoBoiBoy untuk memulangkan kuasa Beliung dengan membawanya dan rakan-rakan ke planet asalnya untuk melihat keadaan di sana. Sebaik tiba di Planet Windara, mereka disambut oleh Jeneral Berlima, orang bawahan Maharaja Reramos yang bertindak melawan BoBoiBoy dan rakan-rakan. Kuputeri sempat menghantar BoBoiBoy dan Fang pergi menaiki pod kecemasan sebelum ditangkap oleh Jeneral Berlima.

BoBoiBoy Taufan membebaskannya kemudian apabila Karantular menyerang Windara. Dia kemudian mendedahkan dia telah memeterai lelabah menggunakan kuasanya sebelum ini. Apabila Taufan tersedut ke dalam pusaran, dia cuba memindahkan semua orang tetapi sebaliknya menyaksikan kemunculan sulung BoBoiBoy Beliung bersama Geng BoBoiBoy yang lain. Dia menenangkan Beliung dan membantunya mengawal semula kuasanya selepas kekalahan Karantular.

Semasa jamuan meraikan kekalahan Reramos, BoBoiBoy cuba mengembalikan kuasa Beliungnya, tetapi dia menolak, mempercayai dia dapat mengawal kuasanya pada masa hadapan, serta menggunakannya untuk kebaikan.

Kuasa dan Kebolehan[]

  • Telepati
  • Kuasa Pemulih

Rupa[]

Kuputeri ialah alien menyerupai manusia yang tinggi dan mempunyai kulit cerah yang cantik. Dia mempunyai mata biru pucat yang elegan, dan mempunyai segitiga terbalik lavender di pipinya yang menambahkan sentuhan keunikan pada penampilannya. Dia memakai jubah yang indah dengan tudung yang berkolar lebar dan mempunyai warna biru yang menarik. Bahagian belakang tanjung direka bentuk untuk menyerupai sayap rama-rama dan rama-rama dalam kedudukan tertutup, dan ia menampilkan corak unik zig-zag dan bulatan.

Di bawah jubahnya, dia dengan berani memakai lengan panjang berwarna kayu manis di bawah jubahnya, yang menampilkan lapel besar yang dihiasi dengan dua bulatan emas yang menarik perhatian. Sut lengan panjang itu sendiri agak panjang, malah boleh dilalui sebagai skirt. Kesan ini dicapai dengan membalut kain biru dengan lapisan emas di pinggangnya. Dia mempunyai sepasang sarung tangan yang menutupi tangannya. Dia mempunyai permata ungu yang tersendiri dan diletakkan di atas setiap ulas.

Dia memakai penutup kepala yang dilorekkan dengan warna biru, menyerupai tudung dan dililit dari leher ke kepalanya dalam bentuk jenis kepompong dengan dua sanggul tajam, menutupi seluruh rambutnya. Logo bulatan dan titik dalam warna biru muda dan kuning dengan bulan sabit kuning terbalik dicetak di bawah bahagian depan pembalut kepala. Di dahinya, Kuputeri mempunyai antena rama-rama.

Pakaian pertempurannya tidak banyak berbeza daripada kasualnya, satu-satunya perkara yang dilakukan ialah jubahnya kebanyakannya diilhamkan oleh sisik kecil rama-rama, lebih dikenali sebagai bulu rama-rama. Dia memakai topeng yang menyerupai kepala pelanduk dan mempunyai antena pelanduk juga.

Perwatakan[]

Kuputeri merupakan individu yang penuh belas kasihan yang mempunyai sikap yang lemah lembut dan sopan, selain bijak dan empati. Walaupun seorang yang suka bergaduh, Kuputeri mengelak daripada terlibat dalam tindakan keganasan, kerana dia menganggapnya sebagai tidak perlu. Tambahan pula, dia menunjukkan rasa tanggungjawab yang kuat terhadap orang yang dia sayangi, seperti yang dibuktikan oleh percubaannya untuk memulihkan kuasa elemental anginnya daripada BoBoiBoy untuk melindungi komunitinya daripada kekacauan yang disebabkan oleh tindakan Maharaja Reramos. Selain itu, naluri pelindung Kuputeri terpamer sepenuhnya apabila dia meletakkan BoBoiBoy dan Fang dalam pod kecemasan, walaupun mereka ingin membantunya, kerana dia amat menyedari potensi risiko yang ditimbulkan kepada keselamatan mereka. Akhirnya, Kuputeri mempercayakan kuasa unsur angin kepada BoBoiBoy selepas dia cuba mengembalikannya kepadanya, mengiktiraf kebolehpercayaan dan keupayaannya untuk mengendalikan tanggungjawab.

Trivia[]

  • Nama Kuputeri mungkin diambil dari gabungan kedua-dua perkataan "kupu-kupu" dan "puteri".

Galeri[]

Video[]

Advertisement