BoBoiBoy Wiki
Advertisement
BoBoiBoy Wiki

Di Sebalik Api Sengketa merupakan isu ke-19 BoBoiBoy Galaxy Musim 2. Ia dikeluarkan pada 1 Julai 2022.

Ringkasan[]

Terperangkap dalam pertempuran yang sengit, BoBoiBoy dan rakan-rakan terpecah kepada tiga kumpulan. BoBoiBoy Blaze, Yaya dan Gopal dibawa ke kem puak Bara dan bertemu dengan Panglima Yanaari. Manakala BoBoiBoy Ais, Ying dan Qually berlindung di perkampungan Salju yang diketuai Mas Gardu. Dimanakah Fang dan Roktaroka?[1]

Plot[]

Fang dan Roktaroka tiba di Kampung Ais Batu Api, sebuah perkampungan bawah tanah yang didiami oleh dua kaum iaitu Puak Batu Api dan Ais Batu. Roktaroka mengulas lagi bahawa tempatnya aman dan damai, tidak seperti dua puak di atas yang selalu berperang. Fang mengaitkan kejadian semalam dengan perang, maka Roktaroka mengesahkannya dengan penerangan bahawa Puak Bara dan Salju sudah berperang selama lebih 100 tahun. Fang bertanya kenapa, tetapi belum sempat Roktaroka menjawab, mereka bertemu semula dengan Pak Pato yang menjaja mainan di tepi jalan. Fang pergi menegur Pak Pato kerana menunjukkan arah ke medan perang, tetapi Pak Pato membela diri dengan berkata pihak Fang sendiri yang meminta jalan paling cepat tanpa menjamin keselamatan jalannya.

Datangnya juga Roka dan Roku, dua kenalan lama menyambut kepulangan Roktaroka, bahkan tiga makhluk berbadan tegap saling berpelukan sehingga terhimpit Fang di tengah-tengah. Roktaroka menjelaskan bahawa dia sudah berpindah ke Volkania untuk menimba pengalaman dan kembali untuk berjumpa dengan Toktaroka. Roku dan Roka dengan nada sindiran mengingatkan Roktaroka akan "batu hati pengarang jantungnya." Di hadapan mata Roktaroka muncullah Rokiah, "batu hati" yang dimaksudkan tadi. Roktaroka menitiskan air mata dan segera menyorokkan "Fang Lah" di belakang sambil berdalih kepada Roku dan Roka hanya ingin berjumpa dengan Toktaroka. Fang geram namanya disalah sebut lagi. Roktaroka dan Fang menyambung perjalanan tanpa menyedari mereka dijeling oleh Pak Pato.

Fang dan Roktaroka memasuki teratak Toktaroka, di mana kedatangan mereka dialu-alukan oleh tuan rumahnya rendah diri menggelar rumahnya sebagai pondok buruk. Toktaroka lalu menyoal cucunya tentang teman baharunya, jadi Roktaroka memperkenalkan "Fang Lah" dari Bumi; Fang pun menepuk kepala, membetulkan namanya kepada "Fang je." Toktaroka menjemput dengan memanggil "Fang Je," membuat Fang sebak. Toktaroka memasang perantinya pada tongkat selfie dan mengadakan siaran langsung menghebahkan kepulangan cucunya bersama "Fang Je". Fang gemuruh melihat tindakan Toktaroka, maka Roktaroka memujuknya untuk bersabar.

Toktaroka bertegur bahawa Roktaroka begitu lekas kembali sejak melarikan diri dari rumah. Fang hairan dengan kata-kata itu yang mana sepuluh tahun tidak dianggap lama. Toktaroka menjelaskan bahawa bagi kaum Batu Api yang berumur panjang, semuanya terasa seperti bergerak perlahan, malah pergi ke pasar pun menelan masa 10 bulan. Roktaroka sambil berpeluk tubuh mengomel bahawa dia tidak ingin pulang jika bukan kerana sahabatnya. Toktaroka beralih kepada "Fang Je" dan bertanya pula apa tujuannya ke mari. Fang menunjukkan keping gambar hitam putih yang diperoleh daripada DataBot, memaparkan Toktaroka bersama Panglima Pyrapi. Toktaroka menyangka Fang meminta autograf dan mengangkat pena; Fang cemas menyebut tentang BoBoiBoy, tetapi Toktaroka habis menandatangani gambar dengan menulis pesanan untuk BoBoiBoy. Rimas dengan kerenah tadi, Fang lantas menjelaskan bahawa BoBoiBoy mewarisi kuasa elemental api dan hendak belajar cara meningkatkan kuasa itu. Toktaroka akhirnya memahami bahawa kawan Fang mewarisi kuasa Panglima Pyrapi. Fang bertanya akan nasib penguasa elemental itu, maka Toktaroka mula bercerita.

Di perkhemahan Puak Bara, Yaya bersiar sambil bermesra dengan Panglima Yanaari. Dia memuji hospitaliti yang diterimanya malah berseloroh bahawa BoBoiBoy Blaze dan Gopal masih terlena kerana itu. Mereka memasuki bilik Blaze dan Gopal dan tergempar melihat keadaan dua budak itu yang lesu sampai berkerut-kerut. Blaze dan Gopal mengadu tidak dapat tidur kerana matahari terlalu terang memancar dari luar malah suhu pun terlalu panas. Yaya menasihati mereka untuk membawa pelitup mata ketika melancong sambil menayangkan pelitup matanya. Melihat corak pelitup mata yang berupa sepasang mata meruyup, Gopal membisik bahawa cita rasa Yaya pelik; Yaya terdengar dan mencelanya. Yanaari menjemput mereka untuk bersarapan, maka Blaze dan Gopal kembali bersemangat sementara Yaya geram dengan perangai mereka.

Di perkampungan Puak Salju, BoBoiBoy Ais, Ying dan Qually keluar bersiar-siar bersama Mas Gardu dan Tigre tatkala angin dingin bertiup. Qually mengadu sambil menggigil, walhal Mas Gardu terbahak-bahak bahawa kaumnya sudah terbiasa malah datuknya tidak pernah berselimut apabila tidur di luar. Ying memerhatikan bahawa terdapat tiga bulan di langit, dan Mas Gardu menerangkan bahawa "Kaka, Kiki dan Koko" menyuluh hemisfera dingin Baraju yang tidak menghadap matahari, semuanya dinamakan sempena harimau salji kesayangan datuknya yang tewas bersama beliau seratus tahun dahulu. Qually bertanya sama ada datuk Mas Gardu kalah kepada Puak Bara, maka Mas Gardu menyangkal dan menyatakan bahawa musuh yang mengalahkan datuknya jauh lebih hebat daripada sebarang jaguh di planet ini, iaitu Retak'ka. Ais tertarik mendengar nama itu sementara mereka memasuki suatu khemah. Di dalam khemah itu, Mas Gardu menyingkap gambar datuknya, Mas Mawais, penguasa elemental Blizzard dan pahlawan terulung Puak Salju, membuat Ais, Ying dan Qually tergempar.

Kisah seumpama itu juga disampaikan oleh Panglima Yanaari kepada BoBoiBoy Blaze, Yaya dan Gopal di meja makan, malah Gopal begitu tergempar sehingga terluah makanannya. Yaya terkena makanan itu dan menegur Gopal kerana tidak senonoh, sementara Blaze menyediakan kain lap. Yanaari menerangkan bahawa datuknya Panglima Pyrapi adalah pemimpin Puak Salju sama seperti Mas Mawais, dan kedua-duanya tewas di tangan Retak'ka. Blaze bertanya apa puncanya, maka Yanaari menggesel meja dan menyalahkan Puak Salju; pada masa yang sama, Mas Gardu menghentam meja dan menyalahkan Puak Bara.

Menurut kisah Yanaari dan Mas Gardu, Panglima Pyrapi mengetuai serangan tentera Bara ke atas Retak'ka di Puncak Bakar Beku, di mana mereka bertembung dengan tentera Salju. Pyrapi tidak begitu menyenangi kehadiran angkatan Mas Mawais (menurut Yanaari), namun mereka berdua tetap pergi mengerjakan Retak'ka bersama-sama. Oleh itu, maka berlakunya pertarungan yang amat sengit sehingga tentera Bara bertempiaran untuk bersembunyi (menurut Mas Gardu). Pertarungan berakhir dengan tewasnya kedua-dua penguasa elemental di tangan Retak'ka.

Mas Gardu bertegas bahawa Mas Mawais dikhianati oleh Panglima Pyrapi dalam pertarungan itu. Ying bertanyakan sebab dakwaan itu, maka Mas Gardu berseloroh bahawa Pyrapi cemburu dengan datuknya yang segak dan berambut lebat. Yanaari pula mendakwa Mas Mawais licik, kemaruk perhatian dan mahu merebut gelaran pahlawan terunggul di Baraju dengan mengalahkan Retak'ka seorang diri. Blaze menyatakan betapa sukarnya mempercayai cerita itu, maka Yanaari berkeras bahawa Puak Salju tidak boleh dipercayai, malah menuduh mereka atas bermacam-macam angkara termasuk cuba menjajah Hutan Talistiwa.

Sejarah gelap ini juga yang dikisahkan oleh Toktaroka kepada Fang, dengan mengulas bahawa tiada sesiapa yang tahu siapa mengkhianati siapa sehingga mereka berdua tewas di tangan Retak'ka. Fang bertanya sama ada dia tahu akan rahsia kuasa Panglima Pyrapi. Toktaroka menjelaskan bahawa dia tidak berapa mengenali Pyrapi, maka Roktaroka bertanya kenapa dia masih boleh segambar dengan Pyrapi sungguhpun begitu. Toktaroka berkata dia hanya melakukan photobomb, maka Fang kebuntuan. Toktaroka memujuk Fang bahawa mungkin ada sesuatu yang boleh menolongnya.

Mas Gardu puas menceritakan kisah lama dan bertanya apa tujuan BoBoiBoy Ais ke mari. Ais menjawab bahawa dia mewarisi kuasa elemental Ais dan telah mengalahkan Retak'ka. Mas Gardu girang menjulang Ais sambil menyanjung kehebatannya dan sedia menunaikan permintaan, maka Ais memberitahunya bahawa dia datang untuk mencari jalan untuk memperoleh kuasa elemental tahap ketiga. Hajat yang sama juga disebut oleh BoBoiBoy Blaze yang juga menceritakan pewarisan elementalnya kepada Panglima Yanaari. Yanaari memohon maaf kerana Panglima Pyrapi mengawal ketat rahsia kuasanya dan tidak pernah sekali-kali berlatih di khalayak ramai, maka Blaze jatuh kecewa. Datangnya seorang askar Bara membisikkan khabar ketibaan askar tambahan dari ibu kota, maka Yanaari terpaksa meninggalkan tetamunya untuk keluar berurusan.

Selepas habis makan, Blaze, Yaya dan Gopal mencari tempat bersembunyi di jalan-jalanan penempatan Puak Bara dan cuba menghubungi kawan-kawan lain. Mereka mendapati Ais, Ying dan Qually sejahtera di tempat Puak Salju, dan Ying bertanya balik sama ada mereka dapat menghubungi Fang; Blaze menidak dan berharap. dia selamat dengan Roktaroka. Gopal menyoal kumpulan Ais sama ada mereka diapa-apakan Puak Salju; Qually mengesahkan bahawa mereka dilayan dengan baik dan bertanyakan lokasi kumpulan Blaze. Diberitahu mereka berada di perkampungan Bara, Qually terus cemas dan mengingatkan mereka bahawa Puak Bara licik. Gopal pula rimas menyangkal dakwaan Qually dan mengatakan bahawa Puak Salju tidak boleh dipercayai. Ais menghalang mereka daripada bertengkar dan menanya Blaze tentang Pyrapi. Blaze menidak dan mengulas bahawa Puak Bara sedia untuk berperang sepanjang masa. Dengan itulah Qually mempersenda Puak Bara hanya suka bergaduh, dan Gopal pun menegurnya kerana memfitnah orang baik. Yaya bercadang untuk mendamaikan mereka semula setelah sekian lama berperang. Blaze setuju dengan pandangan "Mimi" atas alasan dapat menolong mereka walaupun tidak tercapai apa yang diidamkan.

Tiba-tiba, kedengaran pula bunyi berdeham yang lantang daripada Kamarul, askar yang memakai bebola cekodok dari pertempuran semalam, lalu dia bertanya kumpulan Blaze bercakap dengan siapa. Mereka memutuskan talian dengan segera dan Blaze lantas berdalih bahawa mereka hanya berbual sesama sendiri, dan Kamarul pun beredar walaupun menaruh sedikit sangsi. Setelah terputus talian, Qually masih gelisah mengenang nasib rakan-rakan di sana yang 'terpedaya', manakala Ying sedar bahawa Blaze tersilap panggil Yaya dengan nama Mimi.

Toktaroka sambil menjalankan siaran langsung membawa Roktaroka dan Fang ke satu tempat yang misteri. Fang mengadu dipakaikan baju zirah yang dihiasi dengan ciri-ciri kaum Ais Batu Api dan lapisan bersisik atas gesaan Toktaroka atas alasan sedap dipandang penonton. Roktaroka menyedari batuan memijar dalam gelap, maka Toktaroka menjelaskan bahawa ianya Logam Kemilau, logam yang bernilai kerana sangat keras dan sukar ditemui malah bersinar dalam kegelapan, sehingga tempatnya pun menjadi kawasan larangan. Fang bertanya mengapa dibawa ke mari, maka Toktaroka menceritakan bahawa minggu lepas ketika dia sedang mencari bahan untuk video di tempat ini, dia ternampak kelibat Panglima Pyrapi, maka dia cuba mengekorinya sehingga kelibatnya hilang tiba-tiba. Fang menyangkal cerita itu kerana Pyrapi sudah tewas kepada Retak'ka. Roktaroka gemuruh menyangka yang dilihat datuknya itu hantu, maka Toktaroka menghentak kepalanya dengan tongkat dan berkeras bahawa yang dilihatnya memang Pyrapi. Toktaroka bersambung bahawa dia terjumpa satu benda yang menghairankan di gua Logam Kemilau, iaitu pintu besi yang dikawal dengan kod keselamatan. Fang mengeluarkan Tikus Bayang untuk menyelinap masuk melalui celah pintu besi.

Kumpulan Fang didatangi oleh susuk-susuk yang menyerupai askar Puak Bara dan Salju. Roktaroka bertanya kepada mereka apa tujuan mereka ke mari. Satu susuk Bara menghunus pedang api untuk menyerang, maka Fang lantas mengeluarkan perisai bayang untuk menampan serangan itu. Toktaroka memaklumkan kepada penontonnya bahawa rombongannya sedang diserang. Fang rimas menyoal Toktaroka mengapa askar Bara dan Salju berpakat menyerang mereka sedangkan mereka bermusuhan; Toktaroka mengaku tidak tahu-menahu malah mendapati ada sesuatu yang tidak kena. Fang ditimpa pedang api "askar Bara" tetapi langsung tidak disakiti; Toktaroka menerangkan bahawa itulah fungsi Baju Perisai Ais Batu Api yang kalis kedua-dua suhu melampau. Fang meminta Toktaroka berundur sementara dia dan Roktaroka melengahkan askar-askar itu, maka Toktaroka pergi mendapatkan bantuan.

Fang mengeluarkan Rimba Bayang (bermacam-macam jelmaan haiwan bayang) untuk memerangi gerombolan askar sementara Roktaroka mengambil pendekatan lain dengan cuba berdamai dengan mereka. Fang menyoal mengapa tidak berlawan, maka Roktaroka telah berjanji tidak akan panas baran seperti dahulu. Oleh itu, Fang terpaksa bertindak seorang diri dengan mengendalikan Rimba Bayangnya untuk menjatuhkan sebanyak mana askar yang mampu, sehingga dia dikasari dari belakang oleh seorang askar Bara dengan pedang apinya dan jatuh. Roktaroka naik berang melihat nasib Fang dan bertindak melanggar askar itu dengan Gulingan Batu Api. Amarah Roktaroka tidak berkesudahan apabila dia membaling Buaya Bayang Fang ke keliling untuk memusnahkan semua askar. Fang terkilan melihat nasib buaya kesayangannya, dan Roktaroka pun hilang rasa marah dan mengerang menyesali perbuatannya.

Fang menyedari bahawa jasad askar itu rupa-rupanya robot. Toktaroka berguling kembali membawa dua ahli Rukun Tetangga untuk membantu, iaitu Roku dan Roka. Toktaroka lega kerana melihat cucunya dan rakannya selamat. Roku dan Roka pun terkilan melihat semua bangkai robot dan tidak jadi berlawan. Fang mahu memaklumkan hal ini kepada kawan-kawannya kerana khuatir mereka dalam bahaya. Pada masa yang sama, Tikus Bayang berjaya membuka pintu besi dari belakang. Oleh itu, rombongan Fang yang sudah bertambah ahli melalui pintu besi dan memasuki suatu bilik umum yang bersawang. Di tengah bilik terdapat meja dengan helaian kertas. Dari bilik itu mereka juga menemui pintu ke satu lagi ruang yang lebih luas dan berhias, di mana terdapat kotak-kotak simpanan Logam Kemilau. Fang bertanya tentang tempat ini, dan Toktaroka menggeletar dalam keterujaan kerana telah menemui Arena Rahsia yang sekian lama disangka sekadar khabar angin. Di luar pintu besi, sebuah robot askar yang rosak dari pertempuran tadi bangun semula dan bergerak.

Watak[]

Galeri[]

Video[]

Rujukan[]

Pautan Luar[]

Advertisement