BoBoiBoy Wiki
Advertisement
BoBoiBoy Wiki

Jagara Si Jaga merupakan episod ke-21 dalam musim pertama siri BoBoiBoy Galaxy. Ia pertama kali disiarkan di TV3 pada 7 Jun 2018.

Ringkasan

Dalam percubaan mencari maklumat tentang BoBoiBoy Cahaya, BoBoiBoy dan kawan-kawannya perlu menjawab soalan-soalan kepandaian oleh robot Jagara yang menjaga kapal arkib yang terbiar.

Plot

Pada waktu pagi di Stesen Angkasa TAPOPS, Yaya dan Ying pergi ke perpustakaan untuk belajar. Tetapi apabila masuk mereka melihat buku-buku bersepah di atas lantai dan terdengar bunyi berdengkur. Mereka melihat BoBoiBoy dan Gopal sedang tidur di sebuah meja. Setelah tersedar, mereka mengucapkan selamat pagi dan menjelaskan bahawa mereka belajar semalaman di situ, yang membuatkan Yaya dan Ying sukar percaya. BoBoiBoy menjelaskan dia cuba untuk mencari maklumat tentang elemen cahaya, kemudian disambung oleh Gopal tiada hasil. Tetapi BoBoiBoy mengimbas kembali yang baru 5 saat Gopal sudahpun tertidur. Yaya dan Ying berasa jengkel mendengarnya.

Kemudian, Yaya dan Ying pergi melihat buku yang ada, mendapati buku maklumat Power Sphera tidak lengkap kerana maklumat Ochobot pun tiada di dalamnya. Tiba-tiba, Koko Ci muncul dari dalam rak buku dan berkata ada satu Power Sphera yang mungkin boleh membantu mereka, iaitu DataBot. BoBoiBoy bertanya apakah kuasa DataBot, dan Koko Ci berkata ia tidak mempunyai sebarang kuasa, membuatkan Yaya dan Ying hairan. Koko Ci berkata yang DataBot mempunyai semua data dan rekod tentang kesemua Power Sphera yang pernah dicipta, tetapi ia telah lama menghilang. Sambungnya lagi, ada khabar angin yang mengatakan dia telah ditangkap dan ada yang mengatakan dia telah dimusnahkan. Tarung kemudian muncul dan memberitahu mereka bahawa kali terakhir DataBot dilihat adalah di Planet Junkberg. Pasukan lalu dibenarkan menuju ke planet tersebut.

Selepas sampai di Planet Junkberg (selamat kali ini), pasukan tersebut pergi ke pasar untuk mencari maklumat tentang kapal arkib angkasa, dengan kemungkinan DataBot ada di dalamnya, tetapi tidak menemukan apa-apa. Akhirnya, mereka dapat mengetahui tentang kapal angkasa yang terhempas di sana beberapa tahun yang lalu. Ketika sampai di sana, mereka dihentikan oleh robot pemusnah bergaya lama yang besar bernama Jagara, yang merupakan penjaga dan pelindung kapal arkib angkasa. Dia memberikan mereka tiga cara untuk memilih jika mereka mahu memasuki arkib. Pertama, mereka beradu kekuatan, kedua, mereka beradu kepandaian, atau ketiga agak jenaka kerana dia mengatakan bahawa mereka cipta mesin masa dan kembali ke sini masa dia belum dicipta. Pasukan, selepas perbualan, memilih cara kedua untuk menjawab tiga teka-teki.

Perbezaan dengan Versi Komik

Watak

Trivia

  • Dalam episod ini, BoBoiBoy telah menyebut tentang Kuasa Elemental Cahayanya secara kanonikal.
  • Pembeli Asing A yang muncul dalam Musim 1, Episod 15 dan juga pembeli asing B dan pemilik D'Sosej yang muncul dalam Musim 1, Episod 19 kembali dalam episod ini sebagai watak kecil. Bukan cuma itu, Pok Pok Tus juga kembali dalam episod ini.
  • Ini merupakan episod keempat BoBoiBoy Galaxy di mana Papa Zola menjerit seperti perempuan. Yang pertama ialah Daun VS Lanun, kedua ialah Si Penceroboh Panto dan ketiga ialah Dendam A.B.A.M..
  • Episod ini awalnya bertajuk "Jagara Si Robot Jaga", ia dipendekkan selepas musim pertama berakhir.

Galeri

Video

Advertisement